Anouk Mercier – Temples de fictions

[FR] – Formée aux Beaux-Arts de Paris puis à l’University of West England de Bristol, Anouk Mercier s’est fixée en Angleterre pour développer son approche du paysage, entre nostalgie romantique et récit énigmatique.

Au départ de sa pratique, une immense collecte d’images permet à l’artiste la formation d’un répertoire dans lequel puiser la base de ses travaux. Le hasard d’une rencontre photographique a ainsi donné naissance au projet « 50 Nurses », lors d’une résidence au Chelsea and Westminster Hospital. Dans les archives du lieu, les témoignages de la présence féminine se font rares, si ce n’est cette photographie en date de 1919, sur laquelle posent cinquante infirmières, sans mention de leurs noms. L’artiste décide de pallier à ce manque de représentativité féminine en réalisant les portraits de chacune des infirmières au graphite : le médium, par sa propension à l’effacement, renvoie à l’oubli de l’identité de ses femmes… Il est en même temps célébré pour son extraordinaire capacité à raviver le récit historique, resurgi des mémoires.    N

Cette impression de résurrection des temps passés émerge également des paysages d’Anouk Mercier. Sur fond de ciels mordorés parsemés de bulles, oscillant entre surface mystique et apocalyptique, se dressent des montagnes sublimes, métaphores de la beauté changeante ou effrayante. S’y logent ruines et temples, colonnes et vases… L’artiste combine des fragments issus de gravures des XVIIe et XVIIIe siècle, de paysages romantiques ou encore de cartes postales victoriennes. Ces matériaux, photocopiés et agrandis, sont ensuite associés et délicatement imprimés par transfert à l’acétone. Les ciels sont ensuite colorés d’encres projetées à l’aérographe, dans un travail par couches successives qui laisse une grande place à l’imprévisible.

En naissent des paysages à la fois étranges et familiers, à l’atmosphère énigmatique dont le spectateur est chargé de reconstituer le récit. Comme dans les aménagements paysagers romantiques, fontaines et fabriques s’associent, reprenant les codes de l’architecture antique. Nature, art et architecture s’imbriquent en un paysage fantastique, proches des travaux de Hubert Robert, voire dans une reprise citationelle des œuvres de Piranèse. Ce dernier développe un langage visuel basé sur les découvertes archéologiques de son temps, mêlant vestiges étrusques, égyptiens ou encore romains auxquels il donne des proportions démesurées. Le regard s’évade dans la beauté de lieux à l’étrangeté déroutante. Réel et souvenirs s’emmêlent en un paysage onirique, dans le tumulte des cascades ou le calme des lacs. Le spectateur se perd dans les rêves d’un temps lointain, révolu ou immuable…

Texte par Blandine Boucheix  / Janvier 2021

Anouk Mercier | Temple of fictions

[EN] – Having studied at Paris Art School, and graduated from the University of West England in Bristol, Anouk Mercier settled in England to develop her approach to landscape, between romantic nostalgia and enigmatic narrative.

A vast collection of images informs her practice, a repertoire from which she draws the fabric of her work. In this way, a chance encounter with a photograph during a residency at Chelsea and Westminster Hospital resulted in the “50 Nurses” project. This 1919 photograph from the hospital’s archives offered a rare testimony of historical female presence amongst hospital staff ; fifty nurses are photographed yet their names are forgotten. The artist decided to compensate for this lack of female representation by drawing the portrait of each nurse in graphite: a medium, by its propensity for erasure, which draws parel with the women’s forgotten identities. At the same time celebratingdrawing’s extraordinary capacity to revive a historical narrative, rekindled from memories.

From Anouk Mercier’s landscapes also emerges this impression that past times resurface. In front of golden skies dotted with spheric clouds, oscillating between mystical and apocalyptic surfaces, stand sublime mountains as metaphors of changing or frightening beauty. Ruins and temples, columns and vases are scattered througout. The artist combines fragments from 17th and 18th century engravings, romantic landscapes and Victorian postcards. These materials, photocopied and enlarged, are then assembled and delicately printed by acetone transfer. Skies are finally coloured with airbrushed inks in a layered process that allows a degree of unpredictability.

The resulting landscapes are at once strange and familiar, imbued with an enigmatic atmosphere, leaving the spectator to reconstruct (im)possible narratives. As in romantic landscaping, the decorative and functional combine, referencing ancient architecture codes. Nature, art and architecture are interwoven in a fantastic landscape, close to Hubert Robert’s works, and appropriating Piranesi’s. The later developed in the 18th century a visual language based on the archaeological discoveries of his time, mixing Etruscan, Egyptian and Roman relics to which he gives excessive proportions. The gaze escapes into the beauty of places with disconcerting strangeness. Reality and memories become entangled in a dreamlike landscape, in the tumult of waterfalls or the calm of lakes. The spectator loses himself in the dreams of a distant, bygone or unchanging time…

Text by Blandine Boucheix , January 2021

Anouk Mercier - Stacked I
Vista with Moonrise Over the Falls
Vista with Moonrise Over the Falls (click on the image for more details)
Pile O’ Ruins III
Pile O’ Ruins III(click on the image for more details)
Stacked I
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Stacked IV
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Pile O’Ruins V – Construction Video

Waterfall Scene with Temple, Urns and Viridian Lake (After Ducros and Piranesi)
Waterfall Scene with Temple, Urns and Viridian Lake (After Ducros and Piranesi)(click on the image for more details)
Vista with Multiple Fountains Framing a Distant View
Vista with Multiple Fountains Framing a Distant View(click on the image for more details)
Decorative Fountain Feature With Multiple Classical Ornaments (after Piranesi)
Decorative Fountain Feature With Multiple Classical Ornaments (after Piranesi)(click on the image for more details)
Diptych - Depicting Vistas of a Ruined City with Fragments of Roman Architecture
Diptych - Depicting Vistas of a Ruined City with Fragments of Roman Architecture(click on the image for more details)

50 Nurses project at Chelsea and Westminster Hospital

Caprice featuring Temples, Pantheons, Pyramids, Columns and Other Architectural Fragments arranged around a Viridian Lake (After the Stourhead Collection)
Caprice featuring Temples, Pantheons, Pyramids, Columns and Other Architectural Fragments arranged around a Viridian Lake (After the Stourhead Collection)(click on the image for more details)
Palace at Odessa, Overlooking the Lake
Palace at Odessa, Overlooking the Lake(click on the image for more details)
The Vessel Stood, Docked, Outside the Ancient City
The Vessel Stood, Docked, Outside the Ancient City(click on the image for more details)